\\
 

Tīkla mārketinga vēsture

Tīkla mārketinga jeb MLM (no angļu valodas Multi-level marketing) vēsture ir cieši saistīta ar amerikāni Karlu Rehnborgu (Carl Rehnborg 1887-1973), kura realizētās idejas pārvērtās Tīkla mārketinga nozarē ar multi-miljardu lielu apgrozījumu.

Tīkla mārketinga jeb MLM (no angļu valodas Multi-level marketing) vēsture ir cieši saistīta ar amerikāni Karlu Rehnborgu (Carl Rehnborg 1887-1973), kura realizētās idejas pārvērtās Tīkla mārketinga nozarē ar multi-miljardu lielu apgrozījumu.

Karls Rehnborgs dzimis 1887.gada 15.maijā Sanktpēterburgā, Floridā, ASV (St. Petersburg, Florida, USA). Jau kopš agras bērnības viņš bija aizrautīgs lasītājs, un tāpēc, ar savu erudīciju par visdažādākajām dzīves jomām, vienmēr izraisīja apbrīnu apkārtējos. Viņš labi orientējās filozofijā, reliģijā, vēsturē, politikā, astronomijā, matemātikā, aerodinamikā, ķīmijā un cilvēktiesībās, zināja vairākas valodas, tai skaitā ķīniešu valodu.

Carl Renborg.jpg

Lai gan Renborgs nebija reliģiozs, daudzus gadus viņš pavadīja apgūstot kristietību, kā arī devās svētceļojumos uz Palestīnu, Izraēlu un Ēģipti. Neskatoties uz to, īpašu interesi viņā jau kopš bērnības izraisīja pasaules augu valsts, planētas pārtikas rezervju un dabīgo produktu konservēšanas tehnoloģiju izpēte. Uzturzinātne bija viņa "pirmā mīlestība". Kā vēlāk atceroties izteicies Rehnborgs: "Ideja bija man saistoša, atbilda maniem ideāliem un es biju neatlaidīgs."

 

Karls Rehnborgs Ķīnā nodzīvoja 12 gadus, strādājot dažādās amerikāņu kompānijās; šajā laikā viņš sāka domāt par sabalansētu, vitamīniem bagātu uztura sistēmu.

 

20.gadu vidū Ķīnā plosījās karš, visā valstī darbojās simtiem cietumu, viens no zināmākajiem Šanhajā (Shanghai). Tā sienās tika iesprostoti tūkstošiem ārzemnieku – francūži, vācieši, amerikāņi - , viens no tiem 35 gadīgais Karls Rehnborgs. Ap šo laiku Rehnborgs sāka praktizēt dažādas diētas, tā kā cietuma ēdiens nenodrošināja cilvēkam nepieciešamās uzturvielas veselības saglabāšanai. Cietums nav labākā vieta zinātniskiem eksperimentiem, uzskatīja viņa draugi, tomēr Rehnborgs pavadīja daudzas stundas stāstīdams viņiem par izmēģinājumiem veselīga uztura jomā. Kaut kādā veidā aizrautīgais ķīmiķis pārliecināja cietuma apsargus regulāri piegādāt viņam cietuma apkārtnē iegūstamos augus. Lai gan apsargi par viņu ņirgājās, tomēr katru dienu atnesa maisiņu ar Ķīnas faunas pārstāvjiem – bambusa dzinumiem, svaigas papardes lapām un žeņšeņa saknītēm. Par cietuma "uzspiesto" diētu, Rehnborgs jokodams izteicies tā: "Unikāla iespēja paeksperimentēt ar savu organismu". Karls stundām ilgi sēdēja savā cietuma kamerā un ar noasinātu dzelzs gabaliņu "rīvēja" naglas. "Organismam nepieciešams dzelzs", pasmaida ķīmiķis un pievieno sasmakušajai gaļai sarūsējušo naglu skaidiņas. Savus eksperimentālos ēdienus Karls lietoja pats un piedāvāja kaimiņiem, no kuriem daudzi atteicās. Pēc gada, kad ieslodzītie tika atbrīvoti, no cietuma iznāca tiek, kas bija "sēdējuši" uz Rehnborga diētas, pārējie līdz atbrīvošanai neizdzīvoja.

 

Atgriežoties ASV 1927.gadā, Rehnborgs uzsāka dažādu uztura bagātinātāju ar lucernu kā to galveno sastāvdaļu radīšanu, kuri saturēja daudz vitamīnus, minerālvielas, olbaltumvielas un citas cilvēka organismam svarīgas sastāvdaļas. Ķīnā lucerna tiek dēvēta par "visu labumu pamatu", tā satur gandrīz visus minerālus un vitamīnus, kā arī lielu daudzumu olbaltumvielu. Drīz vien viņš bija radījis jaunu pārtikas piedevu, kuras sastāvā bez jau pieminētās lucernas, tika iekļauti arī pētersīļi un ūdenskrese. 1933.gadā Rehnborgs piedāvāja izmēģināt jauno uztura bagātinātāju iedarbību saviem draugiem. Rezultātu nebija, jo neviens neuzdrošinājās tos pamēģināt. Tad Karlam ienāca prātā doma, ka varētu produktus pārdot par naudu, tā kā viņš saprata, ka cilvēki nenovērtē lietas, ko iegūst par brīvu. Šis piegājiens izrādījās veiksmīgs un viņa preparāti sāka sniegt lieliskus rezultātus. Informācija par jaunajiem uztura bagātinātājiem sāka strauji izplatīties (katram Rehnborga paziņai izrādījās  plašs loks ar saviem paziņām), cilvēki lūdza Rehnborgu uz tikšanos, lai iegūtu plašāku informāciju par jauno produktu. Tā kā Rehnborgs nevarēja apmierināt visus pieprasījumus, viņam radās ideja radīt principiāli jaunu biznesa stratēģiju.

 

Tajā laikā ASV valdīja liela ekonomiskā krīze – tūkstošiem bankrotējušu banku, rūpnīcu un fabriku, neiedomājams bezdarbs. Rehnborgs piedāvāja saviem draugiem kļūt par pirmajiem distributoriem (no angļu valodas distributor – izplatītājs). Viņi šos produktus piedāvāja un par tiem pastāstīja saviem paziņām un ja kāds nopirka, Rehnborgs samaksāja komisijas maksu. Tā radās pārdošanas mehānisms, ko viņš nosauca par mārketingu pēc rekomendācijām (mūsdienās zināmais jēdziens vairāklīmeņu jeb tīkla mārketings radās pēc Renborga nāves). 1934.gadā Rehnborgs nodibināja kompāniju ar nosaukumu "Kalifornijas Vitamīni" (California Vitamins Inc.). Pateicoties jaunajai pārdošanas sistēmai – klientiem strauji kļūstot par distributoriem – uzņēmums ātri sasniedza 7 miljardu dolāru lielu apgrozījumu, neieguldot reklāmā ne dolāra. 

 

1939.gadā Karls Rehnborgs pārdēvēja savu uzņēmumu sevis radītā preparāta vārdā – Nutrilite Products, saglabājot uztura bagātinātāju izplatīšanas principu. Kompānijas personāls darbā piesaistīja jaunus cilvēkus, deva viņiem visu nepieciešamo informāciju par produktiem un apmācības, un ierosināja katram veidot savu tīklu, uzaicinot savus paziņas uz biznesu. Kompānijas pienākums bija nodrošināt visus distributorus ar produktiem un izmaksāt komisijas gan par to produkciju, kuru pārdevis pats distributors, gan to, kuru pārdevuši viņa piesaistītie izplatītāji. Rezultātā, distributors, kurš atrodas milzīga tīkla augšgalā, var pats personīgi neko vairs nepārdot, viņš tik un tā visu mūžu turpinās saņemt procentus no viņa tīklā esošo distributoru pārdošanas apjomiem; šos ienākumus visbiežāk sauc par autoratlīdzības ienākumiem.

 

Rehnborgs arī izdomāja un izstrādāja mūsdienu tīkla mārketinga kompānijām tik svarīgo sponsorēšanas principu (no angļu valodas sponsor – galvotājs). Sponsorēšana rekomendāciju mārketingā nozīmē to, ka katrs distributors, kurš savā biznesa tīklā uzaicina jaunu personu ne tikai apmāca viņu par produktiem un palīdz izveidot savu tīklu, bet ir arī atbildīgs par viņa turpmāko darbību.

Turpmākā MLM vēsture saistīta ar Nutrilite darbiniekiem Riču DeVosu (Rich DeVos) un Džeju Van Andelu (Jay Van Andel). Pēc 10 gadu veiksmīgas uzņēmējdarbības Rehnborga struktūrā, viņi nodibināja savu uzņēmumu ar nosaukumu "American Way Corporation",

saīsinājumā "Amway", kurš, atšķirībā no Nutrilite, bez uztura bagātinātāju realizācijas, papildus izplatīja arī dažādas mājsaimniecības preces. Pateicoties tam, Amway ne tikai panāca Nutrilite, bet apsteidza to, kā rezultātā, 1972.gadā nopērkot Nutrilite kontrolpaketi. Pēc tirgus speciālistu vērtējuma, Amway joprojām ir lielākā tīkla mārketinga kompānija pasaulē.

 

Šodien vairāk kā 25 000 preču un pakalpojumu tiek izplatīti izmantojot MLM principu. Vienas no pazīstamākajām kompānijām, kas sākušas savu darbību ar tīkla mārketinga palīdzību ir Coca-Cola, Colgate, Gilette, Visa, Lipton, Ford, Xerox.

 

MLM vēsturē bijuši arī grūti laiki. 70-to gadu vidū un beigās tīkla mārketinga kompāniju izaugsme samazinājās, krāpniecisku finansu un tirdzniecības "piramīdu" dēļ. Tās no lētticīgiem cilvēkiem iekasēja naudu, pretī solot līdz pat 1000% gadā lielas dividendes. ASV valdību nopietni satrauca šis fakts, kā rezultātā 1975.gadā Federālā tirdzniecības komisija (Federal trade comission) pieņēma ierobežojošus nosacījumus saistībā ar "piramīdas" veida struktūrām. Dažas komisijas amatpersonas mēģināja vērsties pret Amway kā vienu no nelegālajām "piramīdām". Tīkla mārketingu draudēja aizliegt. Tomēr, ilgstošu izmeklēšanu un daudzu speciālistu viedokļu uzklausīšanas rezultātā, tika noteikts, ka kompānijas darbība neatbilst "krāpnieciskai piramīdai" un produktu virzīšana tirgū ar tīkla mārketinga starpniecību ir pieņemama un pieļaujama. Tieši šo notikumu dēļ, joprojām liela daļa cilvēku saista Tīkla mārketinga kompānijas ar nelegālām finanšu piramīdām.

 

Karls Rehnborga kompānijai plaukstot, Karls vairāk pievērsās daudzajiem saviem hobijiem, tajā skaitā astronomijai, izveidojot pat mazu observatoriju Kalifornijas kalnos. Rehnborgs savas dzīves laikā kļuva par slavenību. Viņa draugu starpā bija daudz politisko zvaigžņu – Grieķijas karalis Pāvils, Vinstons Čērčils, Romas pāvests Jānis XXIII. Karls Rehnborgs nomira 1973.gadā 87 gadu vecumā pilnīgi vesels, atstājot aiz sevis milzīgu impēriju.

     

 

 
 
 
 
 
Follow Us
Follow Us
Follow Us
Follow Us
Follow Us
Follow Us
izmirkiralikdaire.web.tr istanbulkiralikdaire.gen.tr estetiksacekimi.gen.tr satis egitimi satis egitimi tengda.pro izmirkiralikdaire.web.tr istanbulkiralikdaire.gen.tr estetiksacekimi.gen.tr